Ugrás a fő tartalomra

5 perces kenyér - evolúció

5000 LETÖLTÉS! Köszönöm :)  Remélem legalább ennyi finom kenyér is készült Nálatok!!!!
Kék színnel frissítettem a leírásban néhány dolgot.              

Családi kenyerünk. Egyre jobban megy. Egyre kevesebb energia kell az elkészítéshez. Jó tanácsot kaptam, bátor voltam próbát tenni, s hát bejött. Ha stopper órával kimérem, bizton mondhatom, az 5 perc megvan. Kényelmesen. Az evolúció egyfajta kipróbálási folyamatot jelent, a kenyér egyedfejlődését, formálódását, a tökéletesség felé. Tegyetek egy próbát. Nem fogjátok megbánni. A kiinduló most az Európai Parasztkenyér - DNK receptje volt. Semmi trükk, semmi emelkedett prófétaság. Egyszerű dolgok, dolgos apukák/anyukák/szinglik és mások részére. Elnézést, ha valakit kihagytam.

Hozzávalók, nem élelmiszer alapanyag tekintetében:

- nagy kelesztőtál (a bekevert tészta mennyiségének minimum duplája űrmértékben)
- tiszta konyharuha
- konyhai mérleg gramm illetve ml mérési lehetőséggel. Vagy egyenértékű szemmérték.
- sütőforma, ami jelen esetben egy fehér, kerámia kis fazék (2 literes) fedővel (lásd fotó lent)
- zárható műanyag doboz kis szellőzési lehetőséggel, gyúródeszka vagy hasonló


Hozzávalók a kenyérhez - alap anyagok:

- 710 ml langyos folyadék, ami alap esetben víz
  Aki már érzi ezt a fajta kenyér sütést, s lágyítana a tésztán, óvatosan elkezdhet kísérletezni a               folyadék összetétellel, pl: 150-200 ml joghurt, író, sör, zabtej, kefír + 510 - 560 ml víz (fontos, hogy    a két folyadék együtt 710 ml legyen)
- 1 tasak szárított élesztő vagy 25 gr friss élesztő. 
- 1,5 (nem púpozott) evőkanál (tengeri) só 
- 820 gr (BL 80) kenyér liszt - működik a sima finom fehér liszttel is (BL-55) de ezzel jobb. 
  Ez a lisztmennyiség 20-80 % arányban keverhető teljes kiőrlésűvel, tönköllyel, rozzsal. 
- lenmag, tökmag, szezámmag - evőkanállal mérve, ízlés szerint, opcionálisan
- liszt, illetve fél pohár zabpehely a külső beborítására

Elkészítés

  1. A nagy keverőtálba beleöntjük a meleg vizet (esetleg keverve egyéb folyadékkal) alaposan elkeverve.
  2. Hozzáadjuk a sót és a szárított élesztőt. Összekeverjük. Kicsit állni hagyjuk. Majd a liszt s végül a magok következnek. Először a liszt harmada, ezt csomómentesre keverjük. Ezt követi a többi, amit már nehezebb, darabosabb elkeverni. De ez nem gond. 
  3. Összekeverjük, de csak annyira, hogy ne maradjon száraz, lisztes felület. Gépet ehhez használni: TILOS. 
  4. A konyhapulton hagyjuk (minimum 3-4 órára) vagy reggelig (ha este kevertük be), tiszta konyharuhával letakarva. 
  5. A megkelt tésztát (még mindig elég lágy, érési lukakkal teli) kiborítjuk egy enyhén lisztes nyújtódeszkára vagy hasonló fa felületre.
  6. Megforgatjuk a lisztben, majd ketté vágjuk. Az egyik fele mehet egy jól záró műanyag dobozba, a hűtőbe. Akár mindkét cipót is megsüthetjük, egymás mellett. Ha lehet, ne gyúrjuk át a tésztát, a könnyed, lukacsos szerkezetet tesszük ezzel tönkre. Ez kis barátkozást igényel a tésztával, de hamar rá fogtok érezni. 
  7. A fél pohár zabpelyhet rászórjuk a maradék kis lisztre, s megforgatjuk ismét benne a kenyerünket. 
  8. Két kézzel kis cipót formálunk a tésztából, úgy, hogy a formázás közben (gömbölyítés) önmaga alá gyűrünk be egy kis tésztát. Érthető ez így? Ne gyúrjuk át ekkor sem. 
  9. Az elkészült kis cipónkat egy éles késsel megkereszteljük vagy akár mintát is szabdalhatunk bele. 
  10. Beletesszük a kerámia fazékba. (Az evolúciós ugrás következő szintje, amikor már fazék sem kell). Rátesszük a tetejét. 
  11. Berakjuk a sütőbe (jelen esetben elektromos) és 200 C-ra, légkeverésre állítjuk. 60-65 percre van innentől kezdve szükségünk. Gáz sütőben is működik, de ott a légkeverés hiányában lehet hogy rövidebb a sütés, mert az alján gyorsabban sütheti. Hőlég befúvással is működik. 
  12. Az utolsó 25 percben levesszük a fedőt róla, hogy szépen ropogós héjat süthessünk rá.
  13. Letelt a 65 perc, kivesszük a fazekat, kivesszük a kenyeret.
  14. Gyönyörködünk, esetleg hallgatjuk, hogyan zenél (cserepesedik) a kenyér. 
  15. Hagyjuk kicsit hűlni, majd ügyesen felszeljük. Esszük, míg lehet. 
80 dekás, kis, ropogós cipónk lett. A másik felét akár napokig ott hagyhatjuk a hűtőben, szépen, lassan érlelődik benne a kenyér. Jelenleg 2-3 napot próbáltam ki vele. Ha sütni akarunk, mondjuk este, előtte 20 perccel kivesszük a hűtőből. Zabpehelybe forgatjuk, cipót formázunk belőle, megkereszteljük, majd hagyjuk 20 percet, hogy szobahőmérsékletre melegedjen a sütő formánkban. Ezt követően a 10-15 pontok ismétlése következik. 






Megjegyzések

  1. Teljesen érthető...és kipróbálandó:)
    DNK-et már rég sütöttem,és ez a hűtőbe tárolás nagyon tetszik,főleg mikor sűrű napok elé nézek.

    Az elfoglalt nyugdíjasokat kihagytad.Orvosnál,patikában szinte mindig magam elé kell engednem néhányukat,mert mindig késésben vannak:))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm. A megértés fontos, néha nyakatekert vagyok. A nyugdíjasoktól pedig elnézést, hogy kihagytam őket. Túl gyorsak voltak, míg lehajoltam bekötni a cipőmet,. már ott sem voltak :)

      Törlés
  2. Isten őrizz, hogy kekeckedjek, de a leírásból kimaradt a sütőélesztő. A lisztbe szoktad keverni, vagy a folyadékba (sikerül, ahogy sikerül)? Amúgy a recept állati jól hangzik, tuti kipróbálom, eddig is ilyen "este begyúrom-reggel megsütöm" kenyerekkel kísérleteztem. Ja, sietős anyuka vagyok, vagy mi...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves sietős anyuka... vettem észre, immár javítva is. Folyadékkal keverve. Hajrá :)

      Törlés
  3. Légkeverés nélkül is lehet sütni?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Anno sima gázsütőben sütöttem. Fog abban is sikerülni.

      Törlés
  4. Nem szoktam porélesztőt használni, egyenértékű friss élesztővel is működik ugye? Az 5 gramm friss élesztő?
    (teljes munkaidős, 2 neveletlent nevelgető anyuka)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem öt gramm friss élesztővel is ugyanígy megy, fontos, hogy ne töltsük túl élesztővel a kenyeret :)

      Törlés
    2. Detti, most figyelem, mit írtam korábban - 5 gramm, az a friss élesztő kocka 10-ede, szerintem azzal kicsit sokáig fog tartani az élesztés.... legyen inkább 25 gramm, fél kocka.

      Törlés
  5. Ez "szuper jól" hangzik recept!!!Kifogom próbálni,még a napokban! Köszönöm neked,hogy megosztottad velünk.Teljes munkaidőben dolgozó anyuka vagyok egy fiú lurkóval,és sok melóval! :)

    VálaszTörlés
  6. Szia! Ez egy "szuperjól" hangzik recept!!Kifogom próbálni a napokban.Szeretem az ilyen kicsit elteszünk belőle szűkösebb napokra!(Szűkösebb :már nem a pénzre gondolva,inkább az időhiányra.)Köszi,hogy megosztottad velünk a receptet.Egy anyuka egy gyerekkel,egy férjjel....és sok állattal,de kevés idővel! :)

    VálaszTörlés
  7. Aki hallja, adja át :) működik fele részt barna sörrel is :)

    VálaszTörlés
  8. Ezt én is elmentettem. 1cs. porélesztő(7gr), az nem kb 2dkg rendesnek felel meg?

    VálaszTörlés
  9. Javítottam a fenti hozzászólást, mivel 5 gramm friss élesztő az nagyon kevés. Amikor frissel készítem, fél kocka, azaz átlag 25 gramm frisset használok fel. Tudom, hogy van pár gyártmány, ami nem a budafoki, ahol kisebbek a kockák..... mivel jellemzően hosszú időt hagyunk az élesztő kiteljesedésének, valószínűleg a 2 dkg is elegendő lenne, de a 7 gr porélesztő párja frissben inkább a 2,5 dkg.

    VálaszTörlés
  10. Már többször próbálkoztam kenyérsütéssel, de idő hiányában midig visszatértem a boltihoz :-( Rengeteg receptet kipróbáltam már, de vagy nekem nem ízlett, vagy Apának vagy mindkettőnknek. Kipróbálom és remélem, hogy a mi családi kenyerünkké is válik.
    Nekem patakim van, szerinted abba süssem veknire formázva, vagy kerek jénaiban?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hello,

      Mondok egy merészet. Keverd be a tésztát. Ha már az elején nagyon lágynak találod, adj hozzá még egy kis lisztet. Ha teljes kiőrlésű is van benne a lisztek között, kicsit csökkentsd a folyadék mennyiségét. Ha megoldható, összesen 3 vagy 4 órát hagyd konyhapulton, letakarva egy legalább dupla méretű (a tésztához képest) kelesztő tálban.
      Melegítsd elő a sütőt, ha tudod 230 C-ra. Nálunk ez elektromos, légkeveréses. Fogj egy sütőlapot, tegyél rá sütőpapírt. A sütőbe, ha már jó forró, párásíts kicsit. Ez többféle módon mehet, kis tálkába a sütő aljában fél liter tűzforró vizet betenni, pár perc múlva már párás is lesz belül a sütőtér. Vagy az aljára pár jégkockát dobálsz.

      Tehát forró a sütő, párásítva is lett. A kenyértésztát lisztes felületre borítod. Jól megnőtt, de még alapvetően mindig puha, kicsit lágy. Meglisztezed, kicsit átforgatod benne, de nem gyúrod. A cél, hogy ne ragadjon a kezed. Erre használhatsz zabpelyhet is, búzadarát, lisztet, stb. Gyorsan félbevágod a tésztát, és két kis cipót, kerekre formált kenyeret formázol belőle. Gyors bemetszés a tetején, sütőlapra mindkettővel, s be a sütőbe. 30 perc 230 C-on, aztán, 30 perc 200 C-on. Ez sütő teljesítménytől változhat. Ezekkel az időkkel és hőfokokkal nekem még nem égett meg kenyér. Kétszer virág locsoló spray-vel ráfújok a kenyerekre, támogatva ezzel a héjazat állagát is. A sütőből kivéve hagyom kihűlni, aztán szeletelem. Amúgy a fenti kérdésre válaszolva, nekem patakiban nem jól sikerült a kenyér, elterült, illetve ott más típusú kenyeret érdemes sütni. Kerek jénai akkor már jobb. De ha be tudod tartani a 3-4 órás kelesztést, forma nélkül is szépen megáll. Hajrá.

      Törlés
  11. Szia!

    Gondoltam, hogy nem lesz jó a pataki, mert már próbálkoztam benne, de az volt amit írtál, hogy szétfolyt a tészta.Villany sütőm van, de nem légkeveréses, mindent szépen meg tudok benne sütni. Ma, vagy holnap nekiugrom, jelzem a végeredményt.
    Látom, még mindig nagyon szereted a cukkinit :-)
    A cukkinis quiche-t már ezerszer megcsináltam, meg a cukkini fasírtot is egy kis változtatással.
    Rengeteg cukkinink volt az idén, elég sokat beraktam a fagyóba, mert nem tudtam mit kezdeni vele. Már vettem ki pár adagot amit a szomszéd pipik ettek meg végül, mert a magas víztartalom miatt eléggé gáz lett az állaga. Ötlet a felhasználásra? Csináljam meg apránként krémnek?

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Fűszeres Cukkini Krém - reggelire

Update: Üdvözlet a közel 15 000 (!!!!) látogatónak, remélem ízlik Nektek ez az egyszerű, finoman fűszeres finomság. Ami a cukkini egyik legjobb formája. A torta mellett.  Hát a cukkinit ( háttal nem kezdünk mondatot )....nekifutok, szemből.... hát a cukkinit nem tudom megunni, mindig van a hűtőben, várja, hogy süti legyen belőle. Most mégsem az lett. Hanem krém. Amit a hozzáadott hagyma és fűszer tesz emlékezetessé. Remélhetőleg. Nekem ízlett. Fél óra az egész, a 2 hónapos (Kamilla) nyűgössége mellett is simán elkészül. A recept  ízzel-lélek Mártitól -  inspiráció, de annyira, hogy már a következő varia saját magamnak jutott eszembe, el is készül nemsokára. Hozzávalók: - 3 kisebb, fiatal cukkini (460gr) - 1 kis fej vörös hagyma - 3 gerezd fokhagyma - kevés olíva olaj - só, bors - majoranna, oregano, rozmaring, zöldfűszerek - késhegynyi őrölt pirospaprika - fél csokor petrezselyem Elkészítés A kis fej hagymát ( lehet szerintem simán nagy fej is ) megtisztítom és aprór

Pljeskavica - Balkán Burger

Házi pékségünk egy újabb, a közelgő nyári grill szezonhoz illeszkedő kombóval kedveskedik az olvasóknak. Mai bejegyzésünk igazi családi munkamegosztásról árulkodik. Az alábbi  "Pljeskavica" receptjét öcsém kísérletezte ki, az ő leírását találjátok itt. Rám pedig az a feladat hárult, hogy adjak, süssek hozzá az eredetihez hasonló lepényt. Sok mindent esznek Belgrádban is a Pljeskavica mellé,  kutatómunkám egyik gyümölcse, talán autentikusnak nevezhető, szintén Szerbiából származó lepény. Ezt a holnapi  bejegyzésben találjátok.  source: nytimes.com Megjegyzés: A szó jelentését a "pljesak" szóból (is) származtatják, mely egy helyi kifejezés a tapsolásra, a tenyerek összeütésére. Ez utal a húspogácsa elkészítési módjára és formájára.  Ha a plejskavicát hunglisra kellene fordítani, akkor ez lenne a Balkán Burger. A legfontosabb benne, hogy ahány szerb (bosnyák, montenegrói, stb) régió létezik, annyi trükkel lehet variálni az alapvetően két komponensű étket. Ke